Bådforum og sejlerforum – debatforum for lystsejlere
Forside · Søg · Tip En Ven · Både · Vinkøleskabe · Bådudstyr 05. September 2010 02:14
Besøgende
Gæster online: 3
Ingen brugere online

Antal brugere: 198
Nyeste bruger: Wiking Polish
Debatemner
Nyeste emne
Hvordan får jeg det ...
Vinterklargøring af ...
4 dages sejllads i A...
Airdeck eller Wooddeck?
Maling af kahytten
Mest aktive emner
Advarsel mod Z-UP... [5]
Håndholdt GPS med... [4]
Havneplads i jylland [4]
Hvordan får jeg d... [2]
Vinterklargøring ... [2]
Se indlæg
Bådforum og sejlerforum – debatforum for lystsejlere | Båden | Nyt om både
Forfatter Hjælp til båd-valg
glte
Brugere

Antal indlæg: 1
Bopæl:
Lagt på d. 28-07-2009 19:03
Vi er en familie på 2 voksne og 3 børn, der er på sejlerferie i en 30 fods Albin Ballad fra 1976. Vi har dog et stort ønske om at udskifte denne til en nyere model: Mor vil gerne have lidt mere plads til madlavning og opbevaring og far vil gerne have lidt mere ståhøjde - dog skal de gode sejl-egenskaber gerne bibeholdes.

Er der nogen af jer, der kan give et bud på en nyere båd på ca. 31-34 fod, der både er rummelig og har gode sejl-egenskaber? Har selv haft kig på en Beneteau og Hanse, men kan ikke rigtig finde ud af, om de også er gode sejlere.

hjælp!
Forfatter RE: Hvad er en god sejler?
jensv
Brugere

Antal indlæg: 4
Bopæl:
Lagt på d. 24-08-2009 13:50
Dit spørgsmål er jo næsten umuligt at svare på. De fleste bådvalg er et kompromis mellem komfort og sejlegenskaber. De bådfabrikater du nævner har flere modelserier alt efter om du vil have en ren turbåd eller en kapsejler.
Mit forslag er at i sætter jer ned og vælger hvilke ting en ny båd SKAL indeholde og så starter processen ud fra det. Til sidst ender i så med nogle alternativer som er næsten ens og hvor subjektive ting som udseende, farve, pris oma. kommer ind.

Jeg har selv live været processen igennem. Fra en L23 til en lidt støtte båd med mere komfort og som stadig sejler stærkt. pris omkring kr. 200.000,-

Vi endte med en Aphrodite 29, super båd, men vi er da allerede ved at finde ting som den næste båd absolut skal have :-)

Hilsen Jens
Forfatter RE: Hjælp til båd-valg
Morthorst
Brugere

Antal indlæg: 2
Bopæl:
Lagt på d. 01-10-2009 11:34
Jeg har selv været igennem samme proces for nyligt, men er nu endt med at købe en 3 år gammel Beneteau Oceanis 323. Det er for tidligt at sige om det var det rigtige valg, men jeg kan da fortælle hvorfor vi har valgt som vi har gjort. Vi har behov for en familebåd, men hvor far ikke føler han sejler en campingvogn. Med et barn på 2 år skulle der være plas og komfort til at det ikke blev for besværligt. Vi kiggede på Hanse 320/315, Jeaneau Sun Odysse 32, Bavaria 31/32.

Hansen er mere sporty, men samtidig ikke så børnevenlig. En åben hæk er ikke så praktisk. Vi brød os heller ikke så meget om måden man havde prioriteret pladsen om læ.

Jeaneauen havde heller ikke den optimale pladsfordeling, men et flot pantry. Finishen på apteringen var ikke ret god. Køjerne var for små.

Bavariaen var for meget campingvogn.

Beneteauen er ekstremt godt pladsudnyttet. Der er ståhøjde (185cm). Store køjer. Dejligt indrettet med en masse lysindfald i salonen. Der er et mega toiletrum (hvilket jeg synes er vigtigt med børn). Den er pænt lavet og sejler godt i alt slags vind (hvis man husker at rebe i god tid). Den har et dejligt børnesikkert cockpit. Eneste minus er at der er lidt sparsomt med skabsplads.

Som sagt, jeg ved ikke om det er det rigtige valg endnu, men indtil videre er vi godt tilfredse.

Hilsen Morten

Redigeret af Morthorst d. 01-10-2009 11:37
Indlogning
Brugernavn

Kodeord

Er du ikke registreret bruger endnu?
Klik her for at blive det.

Har du glemt dit kodeord?
Få tilsendt et nyt ved at klikke her.
Brugerafstemning
Har du saltvand i blodårene?

Ja, Splitte mine bramsejl

Nej, er ferskvandskrabbe

Du er nødt til at logge på for at stemme.
Copyright © Sejlerforum.dk